Tuesday 9 August 2016

5 sebab tak suka tengok drama melayu

Drama melayu! Huh! Susah sangat nak tengok yang berkualiti, yang mencabar minda, yang mampu bagi ilmu dan nilai tertentu dalam kehidupan seharian kita. Moral tiada, nilai-nilai murni tiada, yang hanya ada cuma

CINTA! CINTA! CINTA!

Patutlah anak muda sekarang, duk sibuk nak kahwin muda. Berangan bestnya kahwin muda, dapat pasangan cantik/hensem semuanyalah yang ada dalam drama khayalan melayu. Banyak yang zero, banyak yang kurangnya.

Berbeza dengan cerita melayu dahulu karya Allahyarham P.Ramlee, ringkas dan padat tapi penuh pengajaran hingga tak jemu ditonton sehingga ke hari ini walaupun diulangtayangkan beberapa kali.

Bukan tak hendak menyokong karya seniman di negara sendiri, tapi, apa yang dipertontonkan sangat-sangat mengecewakan dan boleh membantutkan pemikiran anak muda.

Diantara sebab tak suka tengok drama melayu adalah:

1) Orang muda yang bekerjaya profesional nampak macam kaya sangat

Okay! Dia engineer tapi ada rumah besar ada kereta besar! Tak tahu ke graduan sekarang yang mempunyai title engineer dapat purata gaji antara RM 1800-RM 2500 sahaja untuk sebulan. Mana nak dapat bermewah-mewahan sebegitu! Rumah sewa, bagi duit kat mak ayah, makan pakai. Semuanya cukup-cukup nak hidup. Kaji dulu rakyat Malaysia macam  Amana baru buat cerita.


2) Kahwin paksa, sedih lama-lama hidup gembira

Kahwin paksa! Ingat semua orang boleh dapat nasib yang sama! Kalau dari mula kahwin asyik kena seksa sampai mati macam mana? Ada saja kes sebegitu okay!

3) Mengandung dan lahirkan anak


Dulu dia jahat. Buat maksiat dan lahirkan anak! Banyak betul cerita macam ni. Tak elok tau tayangkan banyak-banyak.

4) Projek berjuta-juta

Kaya sangat ke syarikat-syarikat di Malaysia ni?

5) Adegan suami isteri yang konon-konon sah berpelukan atas katil

Oh! Sangat tak sesuai dipertontonkan oleh negara Islam. Kita bukan orng kafir, pengarah, penerbit semua Islam, tapi, buat drama macamtu? Ish , tak sesuai betul.

Ok, banyak lagi sebenarnya yang tak betul dalam drama melayu! Hadam dan sama-samalah kita memperbaiki diri. Bukan tak nak menyokong drama dan filem melayu, cuma kalau boleh tingkatkanlah kualiti dan sesuaikanlah drama itu agar dapat membentuk rakyat Malaysia berminda kelas pertama. Aminn.





No comments:

Post a Comment