Wednesday 10 August 2016

4 Tips yang mesti diguna pakai apabila hendak membeli rumah

Di usia muda, semestinya kita mahu mengumpul harta seperti kereta, rumah dan sebagainya. Kereta boleh jadi beban dan juga aset bergantung kepada cara kita mengendalikannya. Tetapi, rumah ialah aset yang sebenar-benarnya.  Tetapi, membeli rumah tidak semudah membeli ikan di pasar, mana nampak elok dan cantik terus ambil. Kita perlu ada ilmu supaya kita tidak menyesal di kemudian hari.

Pilih berdasarkan kemampuan

Tengok gaji, tengok duit dalam poket dan simpanan, tengok mana yang bersesuaian. Semua ini penting untuk memudahkan urusan membeli rumah dan mudah mendapatkan pinjaman. 

Tuliskan apa yang anda mahukan dalam rumah anda

Bayangkan ruangan-ruangan yang anda mahu dalam rumah anda. Minta pendapat pasangan atau keluarga dalam merealisasikan rumah impian anda sekeluarga. Senaraikan ciri-ciri yang mesti ada pada rumah anda agar anda gembira dengan rumah yang anda diami kelak.

Membuat sedikit kajian pada rumah yang bakal anda diami/beli

"Cantiknya rumah tu sayang, jom beli". Jangan, jangan dan jangan bertindak melulu. Buat dulu pemeriksaan defect/kecacatan yang terdapat pada rumah itu. Jikalau tidak tahu, rujuklah pada rakan-rakan yang anda pasti kebolehan mereka untuk mengenalpasti kualiti bahan yang dibuat untuk membina rumah anda. Jangan baru beli 5 tahun, sudah meretak sana sini.

Dapatkan agen hartanah yang betul

Jika anda sudah berjaya mendapatkan agen yang anda yakin, tahniah!! Jika tidak, anda perlu mencari mereka untuk memudahkan urusan anda. Memang agak leceh kerana ia menggunakan banyak masa dan wang tetapi, sedarlah bahawa ianya akan memberikan kebaikan kepada anda di kemudian hari.






No comments:

Post a Comment